Kovos menai

Karate Shotokan

Dabartinis karatė atsirado Riūkiū salyno pagrindinėje saloje Okinavoje. 1416 m. karalius Sio Hasiui norėdamas užtikrinti taiką tarp kariaujančių salų uždraudė nešiotis bet kokius ginklus. Tai buvo svarbus impulsas atsirasti kovos menui be ginklo, kuris įgavo pavadinimą Okinava-Te. Vėliau okupavus šias salas, japonų klanams kovos menas be ginklo ištobulėjo iki aukščiausių formų ir paplito pačioje Japonijoje, kadangi beginkliai valstiečiai žūtbūtinėse kovose sugebėdavo nugalėti gerai ginkluotus samurajus. Tuo laikotarpiu treniruotės vykdavo slapta. Jų esmė buvo kata formos, turinčios gynybos, puolimo veiksmų seka, kovos su vienu arba keletu priešininkų, modelį. 1985 m. Okinava oficialiai tapo Japonijos prefektūra ir karatė nebuvo mokomasi slaptai. 1902 m. Okinavoje karatė tapo armijoje ir vidurinėse mokyklose mokamu dalyku. Aktyviausi ano laikmečio reformuotojai, propaguotojai buvo G. Funakoshi (Shotokan), C. Mijagis (Goju Riu), K. Mabunis (Shito Riu), H. Otsuka (Wado Riu). Tačiau didžiausią įspūdį per karatė meno demonstraciją 1922 m. tuometiniam Japonijos imperatoriui Hiro Ito paliko G. Funakoshi ir jo mokinių pasirodymai nacionalinėje šventėje Tokijo Budo centre. 1924 m. G. Funakoshi Keio universitete Tokijuje įkūrė pirmąjį dodžio. Visuotinis susižavėjimas karatė mokyklose, universitetuose, armijoje paskatino karatė paversti sportu. Tikriems karate-do meistrams tai nepatiko, tačiau norėdami propaguoti karatė, jie turėjo eiti į kompromisą. Šiuolaikinio moderniojo karatė pradininku laikomas G. Funakoshi, kuris pirmasis susistemino karatė veiksmus, sukūrė sportinio karatė varžybų taisykles, įkūrė Japonijos Karatė Asociaciją (JKA). Vėliau G. Funakoshi nebuvo patenkintas sportiniu karatė, kuriame siekiama tik pergalių varžybose, nukrypstama nuo dvasinio karatė kelio. Tačiau jo vyresnysis sūnus J. Funakoshi ir mokinys M. Nakajama toliau propagavo sportinį karatė. 1957 m. buvo surengtos pirmasis visos Japonijos JKA čempionatas.

 

Shotokan karatė - tai kovos menas ir filosofija, gyvenimo būdas, kurio esmė yra ne pergalė ar pralaimėjimas, o geriausių žmogaus charakterio bruožų ugdymas, nuolatinis dvasinis ir fizinis tobulėjimas, gėrio, grožio, teisybės idealų siekimas, tai - minties, jausmo, judesio, proto harmonija. Karate padeda siekti fizinės, psichinės ir dvasinės darnos, atveria galimybę pažinti save, savo individualybę, ugdyti fizinę bei dvasinę ištvermę, valią, patirti išlavinto, stipraus ir sveiko organizmo, dailaus kūno ir judėjimo džiaugsmą. Karate suteikia galimybę pasitikėti savimi, laisvai valdyti savo kūną, pajusti fizinį ir dvasinį saugumą, kuris padeda kasdieniame gyvenime. Sudėtinės karatė kelio, kovos meno pažinimo, suvokimo dalys, turinčios filosofinę prasmę kiekvieno studijuojančio karatė sąmonėje yra Kihon (karate mokyklos stiliaus bazinė technika – stovėsena, judėjimas, blokai, rankų ir kojų smūgiai), Kata (karate mokyklos stiliaus bazinės technikos kompleksai, atliekami iš anksto nustatyta tvarka, tai kova su įsivaizduojamu priešininku, meditacija judėjime), Kumite (kova su partneriu), kurios moko, kad karate yra ne tik gynybos priemonė, bet ir būdas reguliuoti savo fizinę ir dvasinę būseną. Nugalint ne tik priešininką, bet ir silpnumą savyje, karate moko be reikalo nesinaudoti įgytais įgūdžiais arba pasinaudoti jais garbingai savo ar artimųjų saugumui užtikrinti.

 

TIKSLAS

 

Pagrindinis Shotokan karatė tikslas – ugdyti sveiką, stiprų, gerai fiziškai išsivysčiusį, ištvermingą mokinį, pasitikintį savo sugebėjimais, turintį stiprią pažinimo motyvaciją, atsakingą už savo ir kitų žmonių sveikatą ir jaučiantį poreikį rūpintis savo kūno ir dvasios stiprinimu.

 

Karate ugdymo tikslai:

 

sudaryti sąlygas susiformuoti shotokan karate įgūdžiams bei nuostatoms, supažindinti su karate reikšme žmogaus sveikatai, fiziniam ir dvasiniam tvirtumui;

stiprinti vaiko fizinę ir psichinę sveikatą, tenkinti jo poreikį judėti;

organizuoti įvairaus amžiaus mokinių varžybas, seminarus, diržų gynimus, vasaros stovyklas, įvairias išvykas;

ruošti sportininkus dalyvauti Lietuvos ir tarptautinėse varžybose;

spręsti jaunimo užimtumo problemas.

 UŽDAVINIAI

 

Įgyvendinant karate ugdymo tikslus siekiama, kad mokiniai:


išmoktų pažinti savo fizines galias, gebėtų atsipalaiduoti po fizinių ir psichinių krūvių;


tenkintų natūralų poreikį judėti, lavintų motoriką ir kūno laikyseną, patirtų judėjimo džiaugsmą;


susipažintų su pagrindinėmis Shotokan karate sąvokomis ir terminais, įgytų supratimą apie dodžio etiketą;
išmoktų taisyklingo kvėpavimo bei stovėsenos, įsisavintų rankų bei kojų techniką, reikalingą atliekantKihon, Kata ar Kumite;


įgytų gebėjimą garbingai rungtyniauti, puoselėti tautinę savigarbą, patriotizmą bei pilietiškumą;


išmoktų valdyti savo emocijas, pykčio ir agresijos apraiškas, gerbti varžovą;


įprastų savarankiškai mankštintis, įgytų savistabos ir savikontrolės įgūdžių.

20 FUNAKOSHI SHOTOKAN KARATE PRINCIPŲ

 

Karatė kova pradedama ir baigiama pasisveikinimu pagarbiai nusilenkiant priešininkui.

Karatė niekada nepuola.

Karatė yra teisingumo pagalbininkė. 


Pirmiausia pažink save, tik po mokinkis pažinti kitus. 


Pirmiausia dvasia: po to technika. 


Visada turėk aiškų, švarų protą.

Nelaimingų atsitikimų priežastis - dykinėjimas, nieko neveikimas.

Negalvok, kad karatė gali išmokti tiktai iš Dodžio.

Karatė išmokti tau reikės viso gyvenimo.

Karatė yra viskas. 


Karatė yra kaip karštas vanduo – jeigu jo nuolat nešildai, jis vėl atšąla. 


Negalvok, kad tu turi laimėti, galvok, kad turi nepralaimėti. 


Pergalė priklauso nuo tavo galimybių surasti priešininko pažeidžiamas vietas. 


Savo judesius derink prie priešininko judesių. 


Priešininko rankas ir kojas vertink kaip aštrius kardus. 


Išeidamas iš namų galvok, kad tavęs tyko milijonai priešų.


Pažangiems karatė studentams skirk daugiau dėmesio nei pradedantiems. 


Mokintis KATA ir dalyvauti tikroje kovoje yra skirtingi dalykai.


Visada žinok:

      kur reikia naudoti jėgą, kur ne,

      kada pulti, kada atsitraukti,

      kada techniką atlikti lėtai, kada greitai.

Kovoje visada improvizuok.

K1

K-1 organizacija buvo įkurta 1993m. Gimtinė Japonija. Jos įkūrėju laikomas Kazuyoshi Ishii. K-1 – tai pilno kontakto smūginės technikos kovų sistema. Draudžiami bet kokie imtynių veiksmai. Kovos vyksta ringe, kuriame susitinka įvairių smūginių stilių atstovai. Dauguma kovų baigiasi ankščiau laiko nokautais, kovos ir kovotojų meistriškumas išties įspūdingi.

Grappling

Submission grappling – pasidavimų imtynės. Apima technikas ir manevrus, kurie priverčia priešininką pasiduoti. Varžybos vyksta su specialiai imtynėms skirtu triko, sportininkai taip pat gali mūvėti šortus, bei imtynių batelius. Galimi metimai, laužimai, smaugimo veiksmai, taip pat už tam tikras pozicijas skaičiuojami ir taškai. Draudžiami bet kokie smūgiai. 

Kai kurios grappling disciplinos vis dėlto moko gynybinių technikų prieš smūgius ir ginklus.

MMA

MMA - mišrių kovų turnyrai siekiantys surasti ir leisti kautis geriausiems pasaulio kovotojams, neatsižvelgiant į naudojamą stilių. MMA kovose yra mažai taisyklių, todėl žiūrovų tarpe kelia nemenką susidomėjimą. Pradžioje MMA kovos buvo skirtos daugiau reginiui, o ne sportui. Tačiau po kurio laiko atsirado svorio kategorijos, kovotojai kaunasi iki tol, kol pasiduoda arba yra nokautuojami. Kovos vyksta aštuoniakampe narve. Kiekvienoje kategorijoje kaunamasi dėl čempiono titulo. Ultimate Fighting Championship (UFC) - JAV mišrių kovos menų organizacija, kurioje kaunamasi pagal MMA taisykles. Lietuvoje MMA varžybas aštuoniakampe narve organizuoja REALIŲ KOVŲ LYGA. 2010 02 27d. Utenoje sporto arenoje įvyko mišrių dvikovų turnyras „REALIOS KOVOS – 8“ Jame sėkmingai startavo ir Utenos rytų kovos menų klubo „Impulsas“ sportininkai. Šį renginį organizavo Utenos rytų kovos menų klubas „Impulsas“, Utenos miesto savivaldybė ir realių kovų lyga.